Ute av cupen med æra i behold

AaFK vant 3-2 i dagens 2.runde-kamp på Brattvåg stadion, og dermed er cupeventyret over for denne gang. Opprykksfavoritten fra OBOS måtte imidlertid jobbe for avansementet.

2 vakre BIL-scoringer, fem mål totalt og et kontroversielt rødt kort var overskriftene, da BIL falt med æra i behold hjemme mot AaFK i lørdagens NM-kamp.

AaFK prøvde å ta tak i kampen fra start av, men ble aldri reelt farlige for hjemmelaget som stilte med debutant Adrian Ugelvik fra start av i spann med Håvard Mork Breivik som stopperpar for dagen. De to unge stopperne viste null respekt for OBOS-favorittene, og sto sammen med resten av laget godt i mot AaFK. Lenge.

Allerede etter 6 minutter fikk publikum se det første fantastiske Brattvåg-angrepet av to totalt som resulterte i nettsus bak AaFK-keeper Andreas Lie. Tobias Brogaard startet med et utkast til Sam Tattum. Høyrebacken fant Tobias Flem lenger oppe på sin side, og 19-åringen fant umiddelbart fram til kaptein og servitør Emil Dahle med en pasning. Med sitt enorme kelnerblikk, så han Sander Lille-Løvø på løp mot bakre stolpe. KBK-talentet, som nylig signerte utlån resten av 2021-sesongen, var klinisk på mål. 1-0!

Etter 40 minutter treffer så Sami Kamel stanga klokkerent bak Andreas Lie på et skudd fra 17 meter.

Dessverre får vi i stedet et baklengs med på vei inn i garderoben som noe av det siste som skjer før dommer Kringstad sender laga til pause. Hjemmelaget har flere sjanser til å rydde ballen unna, men i stedet ender det med at Sigurd Haugen får ballen ute til høyre. Innlegget møtes av Kristoffer Ødemarksbakken på første, og utligningen er et faktum.

AaFK-trener Nilsen var lite imponert over laget sitt i pausen, og satte på Bolkan Nordlie og Olafsson for Hatlehol og Määtä. Allerede etter fem minutter fikk LAN svar han ba om i sin trolig godt formulerte garderobeprat.

En corner fra Castro endte på hodet til Sigurd Haugen, som satte inn ledelse til gjestene.

Rett etter fikk Jeppe Mogensen en gavepakke servert av AaFK-stopper Jansen, men klarte dessverre ikke å overliste Andreas Lie.

Så var det tid for dagens andre fantastiske Brattvåg-angrep. Sam Tattum vant en hodeduell på høyreback, og siden var ikke AaFK i nærheten av å få tak i ballen. Flem-Mogensen-Kamel-Mogensen-Beite-Dahle- Lille-Løvø og like klinisk som på den første - sang avslutninga utagbart i nota til 2-2! Da var det spilt 56 minutter.

Dessverre var ikke lykken stor veldig lenge, for bare to minutter senere satte Ødemarksbakken på turboen ute til høyre. Innlegget var hardt og flatt, og møtt av innbytter Bolkan Nordlie på første stang. Det skulle vise seg å være matchvinnerscoringen i en kamp som fortsatt hadde drama i seg.

Knappe kvarteret før full tid spiller stopper Jansen en lang ball opp mot Sigurd Haugen. Spissen vender opp i duell med Håvard Mork Breivik på 25 meter, og blir hektet av 20-åringen på utlån fra AaFK. Dommer Kringstad drar umiddelbart opp det røde kortet, fordi han tydeligvis mener AaFK blir fratatt en åpenbar målsjanse. Noe som kan diskuteres, da Tobias Brogaard står langt ute og trolig hadde hatt en god sjanse til å rydde bort ballen. Rødt kort ble det tross store protester, og 10 mot 11 resten av kampen.

Der yppet BIL seg, men kom ikke nærmere enn Harmohan Singhs kjempetreff, som Andreas Lie med nød og neppe fikk slått over til corner.

Dermed cup-exit 2-3.

Da retter vi fokus mot onsdagens seriekamp hjemme mot Kvik Halden klokka 14.00